شنبه 8 ارديبهشت 1403   03:04:47
اخبار دانشگاه
آيت الله سبحاني در مراسم اختتاميه جشنواره قرآني دانشجويان:

قرآن معجزه‌اي نامحدود و پايان ناپذير است

آيت الله سبحاني با بيان اينكه قرآن معجزه تدويني پيامبر اكرم(ص) و معجزه‌اي نامحدود است، گفت: در طول قرن‌ها قرآن قديمي نشده است و بلكه در هر دوره براي بشر برنامه‌ها و موضوعات جديدي دارد.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه ، آيت الله جعفر سبحاني عصر امروز در اختتاميه سي‌وچهارمين جشنواره قرآن و عترت دانشگاهيان كه در مجتمع امين قم برگزار شد، عنوان كرد: پيامبران داراي معجزات تكويني و خارجي بودند كه عصا و يد بيضا حضرت موسي(ع) و شفاي بيماران توسط حضرت عيسي(ع) نمونه‌ي آن است

وي افزود: ولي معجزه پيامبر اسلام، معجزه تكويني نيست و قرآن معجزه تدويني است؛ معجزه پيامبران بر اساس شرايط زمان خود بوده است و بر همين اساس چون در زمان پيامبر اكرم(ص) شاعري و خطابه رواج داشت، معجزه پيامبر نيز در همين راستا بود تا نشان دهد كلامي كه آورده است متفاوت از كلام آن‌ها و كلام بشر است.

اين استاد برجسته حوزه علميه بيان كرد: البته تفاوت معجزه پيامبر اكرم(ص) با ديگر پيامبران تفاوت ديگري نيز دارد؛ شريعت حضرت موسي(ع) و حضرت عيسي(ع) موقتي و كوتاه مدت بوده است و معجزات ايشان نيز موقتي بود ولي به دليل اينكه شريعت پيامبر اسلام(ص) شريعتي دائمي است، شريعت دائم، معجزه دائم نياز دارد و معجزه ايشان نيز معجزه دائم است و تا آخر دنيا باقي خواهد ماند.

وي ادامه داد: خداوند نامحدود است و بايد فعل خدا نيز مانند خدا بايد نامحدود باشد و بر همين اساس قرآن نيز نامحدود است؛ بيش از 1400سال است كه علما در خصوص قرآن بحث كرده‌اند ولي همچنان بحث باقي است و اين نشان مي‌دهد كه قرآن پايان ناپذير و نامحدود است.

آيت الله سبحاني تصريح كرد: تفاسير بسياري بر قرآن نوشته شده است كه موضوعات مختلفي مطرح كرده است ولي همچنان موضوعات بسياري باقي مانده است و پايان ناپذير است؛ در طول اين قرن‌ها قرآن قديمي نشده است و بلكه در هر دوره براي بشر برنامه‌ها و موضوعات جديدي دارد.

وي اضافه كرد: وجود يك كتاب نامحدود و پايان ناپذير افتخار و وجه تمايز مسلمانان است؛ افتخار مسلمانان اين است كه قرآن و عترتي داريم كه هيچگاه از يكديگر جدا نمي‌شوند و هركدام ديگري را تفسير مي‌كنند.

اين مرجع تقليد شيعه با بيان اينكه قرآن و عترت جدايي ناپذير هستند، اظهار كرد: ما بايد به عنوان شيعيان بايد از مباني قرآن و عترت پيروي كنيم و از آن‌ها در كنار يكديگر استفاده كنيم

وي با تاكيد بر اينكه قرآن باعث مي‌شود كه توطئه‌هاي دشمنان در زمينه گمراه شدن جوانان خنثي شود، خاطرنشان كرد: امروزه دشمنان تلاش بسياري براي گمراهي جوانان انجام مي‌دهند و در فضاي مجازي ايمان، عفت، اخلاق و حياي جوانان را نشانه رفته است و بر همين اساس با ترويج قران و فرهنگ قرآني، مي‌توانيم جوانان را در برابر اين هجمه‌ها مصون نگه داريم.

آيت الله سبحاني با بيان اينكه قرائت قرآن كريم روزنه و دريچه‌اي براي فهم آن است، خاطرنشان كرد: بايد ماده‌اي در دانشگاه‌ها قرار داده شود تا دانشجويان در دوران تحصيل و قبل از فارغ التحصيلي، قرائت قرآن را بياموزند؛ اين موضوع در دانشگاه قم اجرايي شده است و اميدوارم در تمامي دانشگاه‌ها گسترش پيدا كند.

عکس های مرتبط :

تعداد بازديد اين صفحه: 6207
خانه | بازگشت |
Guest (Qomuniguest)

تست 1 فوتر
مجری سایت : شرکت سیگما