صفحه اصلي ارتباط باما
رویدادها

1391/1/27 يكشنبه رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاي استان قم: دانشگاه‌ها نقش خود را در تحقق شعار سال ايفا کنند رئيس نهاد نمايندگي دانشگاه‌هاي استان قم گفت: متأسفانه با غفلت برخي مسئولان فرهنگي و علمي کشور تاکنون دانشگاه‌ها نقش خود را در رابطه با تحقق نامگذاري‌هاي سال ايفا نکرده‌اند.

به گزارش روابط عمومي نهاد رهبري در دانشگاه‌هاي استان قم، حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدي کرمي در جمع خبرنگاران در دانشگاه قم با اشاره به نامگذاري سال جديد به نام توليد ملي، حمايت از کار و سرمايه ايراني اظهار داشت: وقتي مقام معظم رهبري مطلبي را به عنوان شعار يک سال انتخاب مي‌کنند، متوجه مي‌شويم موضوعي که مورد اشاره ايشان است در سرنوشت کشور و مردم نقش دارد و بايد در اقدامات و برنامه‌ريزي‌ها به آن توجه داشت.

وي ادامه داد: امسال نيز ايشان به توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني توجه داشته‌اند، براي هر کس اين سئوال پيش مي‌آيد که دانشگاه‌ها در تحقق اين شعار چه نقشي مي‌توانند داشته باشند.

رئيس نهاد نمايندگي دانشگاه‌هاي استان قم افزود: متأسفانه برخي مسئولان فرهنگي و علمي کشور از تاثيري که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي مي‌توانستند در تحقق نامگذاري‌ها در سال‌هاي گذشته داشته باشند، غافل بودند و تا امروز دانشگاه‌ها نقش ممتاز خود در تحقق اين امور را ايفا نکرده‌اند.

وي اضافه کرد: يکي از زواياي پنهان مسئله حمايت از توليد ملي که آنطور که بايد مورد توجه قرار نگرفته اين است که اگر ما به سراغ توسعه توليد مي‌رويم، آيا هر توليدي بايد مدنظر ما باشد يا در اين راه به اولويت عرصه توليد و فرهنگي که توسعه هرگونه محصول را مي‌تواند به همراه داشته باشد، بايد توجه داشت.

حجت‌الاسلام دکتر کرمي گفت: توسعه در توليدات اگر بدون توجه به نوع و کيفيت توليد و بدون اولويت‌بندي در اهميت و نياز جامعه باشد، آسيب‌هايي به همراه خواهد داشت.

وي عنوان داشت: پس نگاه به مقوله حمايت از توليد، کار و سرمايه بدون توجه به فرهنگي که به دنبال آن مي‌آيد، نامطلوب بوده و از طرف ديگر حمايت از توليد ملي بدون فرهنگ‌سازي و ايجاد زمينه‌هاي فکري امکان‌پذير نيست.

رئيس نهاد نمايندگي دانشگاه‌هاي استان قم ابراز کرد: فرهنگ بهره‌برداري و حمايت از کار و سرمايه ايراني نياز روز جامعه ما است اما اگر به رسانه‌ها و مجموعه‌هاي فرهنگي مراجعه کنيد، متوجه مي‌شويد کار تحقيقاتي و فرهنگي در اين زمينه بسيار اندک است و اين خلأ بايد با همت دانشگاه‌ها رفع شود.

وي افزود: يکي از عرصه‌هاي توليد ملي که در دانشگاه‌ها مي‌تواند به منصه ظهور برسد، توليد علوم بومي و بي‌نياز کردن دانشگاه‌ها از تحصيل علوم غربي است که قدمي که در سال 91 در قم در اين راستا برداشته شد، برگزاري سلسله مباحث علم ديني است که نخستين جلسه آن توسط آيت‌الله مصباح يزدي 24 فروردين ماه برگزار شد.

حجت‌الاسلام دکتر کرمي عنوان داشت: اين جلسات هر پنجشنبه در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني براي اساتيد دانشگاه‌هاي قم در قالب طرح معرفت‌زايي اساتيد برگزار مي‌شود که بي‌ارتباط با مقوله حمايت از توليد ملي نيست.

وي گفت: در اين جلسات به سلسله مسائلي مانند فلسفه و معناي علم ديني، چيستي علوم ديني و چگونگي دانشگاه اسلامي پرداخته مي‌شود.

رئيس نهاد نمايندگي دانشگاه‌هاي استان قم اذعان داشت: بايد مشخص شود که چه شاخص‌هايي سبب مي‌شود تا به يک دانشگاه عنوان دانشگاه اسلامي اطلاق شود و در اين عرصه نقش توليد علوم ديني چيست.

وي ادامه داد: از طرف ديگر توليد چه در عرصه‌هاي سخت‌افزاري و چه در زمينه‌هاي نرم‌افزاري نيازمند توسعه زيرساخت‌هايي است که يکي از اين زيرساخت‌ها تربيت نيروي انساني آگاه و مسلط به مسائل روز است که طرح معرفت‌افزايي اساتيد در دانشگاه‌هاي قم به اين هدف اجرا مي‌شود.

حجت‌الاسلام دکتر کرمي اضافه کرد: در ماه رمضان سال گذشته دو موضوع نظريه سياسي اسلام و تعليم و تربيت اسلامي در قالب طرح ضيافت انديشه براي اساتيد تبيين شد و 120 نفر از اساتيد دانشگاه‌هاي قم در آن شرکت کردند.

وي گفت: مبحث علم ديني که در سال 91 براي جلسات معرفت‌افزايي اساتيد در نظر گرفته شده پس از طرح شدن در جلسات توسط مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) تدوين شده و به صورت متون مدوني در اختيار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

رئيس نهاد نمايندگي دانشگاه‌هاي استان قم ابراز داشت: رابطه دانشگاه با صنعت نيز يکي از موضوعات مهم در زمينه حمايت از توليد ملي است که در دانشگاه‌هاي استان قم اين زمينه به خوبي فراهم شده و مرکز رشد دانشگاه قم متولي اين امر است.

وي افزود: متاسفانه برخي شاخص‌ها که در جهان به عنوان ملاک ارزيابي سطح علمي دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مانعي براي نگاه بومي به توليد علم در دانشگاه‌ها است.

حجت‌الاسلام دکتر محمدمهدي کرمي در پايان خاطر نشان کرد: به عنوان مثال شاخص مقالات ISI که در دنيا به عنوان ملاک کار علمي دانشگاه محسوب مي‌شود، جوابگوي نيازهاي علمي بومي ما نيست و در زمينه علوم انساني اگر بخواهيم به فرهنگ اسلامي توجه داشته باشيم، نمي‌توانيم از اين شاخص‌ها استفاده کنيم.

 

بازتاب اين خبر:
فارس                           رسا 

ايسنا/1                        ايسنا/2   

مهر                             قم نيوز      

SNN                INN                         Newzzz


 

بيشتر
تعداد بازديد اين صفحه: 6882
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (Qomuniguest)

دفتر نهاد مقام معظم رهبري - دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما