پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   07:08:22
معاونت پژوهش و فناوری
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 1061956
تعداد بازديد از سايت: 130076604
تعداد بازديد زيرپورتال: 1154634
اين زيرپورتال امروز: 57
در امروز: 8547
اين صفحه امروز: 55
تازه های پژوهش و فناوری
به همت اساتيد دانشگاه قم منتشر شد:

کتاب شعر انقلاب و ادبيات پايداري

کتاب شعر انقلاب و ادبيات پايداري به قلم دکتر محمد فولادي و دکتر بهاء الدين اسکندري منتشر شد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه، کتاب شعر انقلاب و ادبيات پايداري به قلم دکتر محمد فولادي و دکتر بهاء الدين اسکندري، اعضاي هيات علمي دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه قم با موضوع  شعر انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و ادبيات پايداري منتشر شد.
دکتر محمد فولادي با اعلام اين خبر در تشريح محتواي اين کتاب، گفت: پيروزي انقلاب اسلامي ايران سر آغاز تغييري بنيادين در کشور ايران به حساب مي آيد؛ رشادت ها، دليري ها و از خود گذشتگي هاي ملت ايران صفحات زريني را در تاريخ معاصر ايران و کشورهاي اسلامي به ثبت رساند و شاعران و اديبان اين سرزمين آزاده و آزاده پرور نيز اين صحنه هاي حماسي و ايماني را با زبان فاخر هنر و ادب، تثبيتي هنرمندانه و گوش نواز نمودند.
رئيس دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه افزود: متاسفانه چندي از پيروزي انقلاب اسلامي نگذشته بود که جنگي گسترده و طولاني بر کشور تحميل شد و دفتر حماسه اي ديگر در کشور گشوده شد: حماسۀ دفاع مقدس. اما اين تمام قصه نيست، که در همين هنگامۀ جنگ و باروت و خون و پس از جنگ تحميلي نيز حوادثي ديگر رخ داد و اين همه، تلنگرهاي مدام و زخمه هايي تمام بود بر تارهاي دل ادبيات و شاعراني متعهد و هنرمند؛ از همين رو است که فراز و نشيب هاي اين روزگاران را در لباسي شاعرانه و در دفتر شعر آنان مي توان نظاره کرد

در اين نوشته بر آنيم تا شعر انقلاب اسلامي، پيش از پيروزي و پس از پيروزي، بويژه شعر دوران دفاع مقدس را بررسي و تحليل کنيم.


دکتر فولادي ادامه داد: اين نوشته که درقالب متن آموزشي تهيه شده در 16 درس در بارۀ انقلاب اسلامي و زمينه هاي اسلامي و ميهني آن، شعر انقلاب پيش از پيروزي و پس از پيروزي، دوران دفاع مقدس و پس ازآن و نيز ادبيات مقاومت در فلسطين و افغانستان فراهم شده است. در چند درس نخست به پيش زمينه ها و ويژگي هاي شعر انقلاب و نيز دفاع مقدس، سبک شعر، قالب ها و مضامين مهم آن پرداخته شده و سپس در چند درس مهمترين شاعران انقلاب و دفاع مقدس معرفي و شعر آنان بررسي شده است.از آنجا که ادبيات پايداري در کشور افغانستان و شعر آن ديار نيز با توجه به اوضاع دهه هاي اخير آن سامان، جايگاهي در خور توجه دارد و نيز به دليل پايگاه ويژۀ ادبيات پايداري در کشور مظلوم فلسطين، در چند درس پاياني ، ويژگي ها ونمونه هايي از آن، در شعر فلسطين و افغانستان، بررسي شده است.
عضو هيات علمي دانشگاه افزود: اثر حاضر کوششي است مختصر و نه سزاوار در باب « شعر انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و ادبيات پايداري» اين واقعيتي است که ادبيات نيمۀ قرن اخير در کشورهاي پارسي گو- بويژه در ايران و افغانستان- ادبياتي است در هم تنيده با استقامت ها و پايداري ها و برخاسته از شرايط خاص سياسي– اجتماعي. مگر مي شود ملتي چنين حادثه هايي را تجربه کرده باشد و در ادبيات او بازتابي چشم نواز و گوش نشين نيافته باشد.بخشي عظيم از ادبيات اين سال ها را ادبيات حماسه و مقاومت مردمي تشکيل مي دهد که مي خواهد بايستد و آرمان هاي خويش را فرياد کند و ديگران نمي خواهند و نمي پسندد.
در باب شعر انقلاب و دفاع مقدس و ادبيات پايداري البته کنگره هاي گوناگوني برگزار شده، مقالاتي نگاشته و کتاب هايي تأليف گرديده است؛ با اين همه جاي کتابي آموزشي و مدون همچنان خالي به نظر مي آيد.نويسندگان اين اثر کوشيده اند اين خلأ را، نه آنچنان که بايسته و در خور، تاحدودي پر نمايند و اين ميسّر نبود جز با بهره گيري از پژوهش ها و کارهاي علمي ديگراني که در اين عرصه گام هايي زده اند و کوشش هايي نموده اند.

عکس های مرتبط :

تعداد بازديد اين صفحه: 5135
خانه | بازگشت |
Guest (Qomuniguest)


مجری سایت : شرکت سیگما