منو اشيا عمودي
صفحه اصلي
Page Footer
آر.اس.اس
آلبوم تصاویر
اخبار
اخبار دانشگاه
اطلاعیه های صفحه اول
پیوندهای مرتبط
تیتر اخبار
جستجو در کل سایت
دانشگاه قم
روابط عمومی
روابط عمومی در سخنان مقام معظم رهبری
زمان ديجيتال سرور
سایر متن عمومی
متون عمومي
معرفی همایش ها و کارگاه ها
منوی اصلی سایت
ورود كاربران
نوار راهبري
درخشش دانشگاه قم با 4 پژوهشگر و يك فناور برتر در هفته پژوهش و فناوري سال 96 استان قم

به گزارش روابط عمومي دانشگاه، هجدهمين جشنواره و مراسم تجليل از پژوهشگران و فناوران برتر استان ظهر امروز با حضور مهندس صادقي استاندار قم، حجت الاسلام و المسلمين دكتر ديرباز عضو مجلس خبرگان رهبري و رئيس دانشگاه قم، ابوالفضل ايراني‌خواه رئيس دانشگاه علوم پزشكي قم و جمعي از مديران استاني به همراه پژوهشگران برتر و نمونه قم در سالن شهيد مفتح دانشگاه علوم پزشكي قم برگزار شد.

در اين مراسم رئيس دانشگاه علوم پزشكي قم اظهار داشت: استان قم در بسياري از علوم اسلامي و اجتهادي در جهان بينظير بوده كه لازم است تا در ديگر علوم نيز سرآمد و نمونه شود كه اين كار نيز با نخبه پروري و توجه به نخبگان قابل‌دستيابي است.

ايراني‌خواه افزود: نائل شدن به‌عنوان مرجعيت علمي و فناوري در سطح جهان نيازمند توجه به علم مؤثر و تقويت و هدايت پژوهش ها در راستاي نيازهاي واقعي جامعه است كه ازجمله منويات مهم رهبري نيز هست.

وي تصريح كرد: جايگاه پانزدهمي علمي دنيا براي كشور ايران در راستاي عمل به منويات رهبري حاصل‌شده و اگر مي‌خواهيم كه در عرصه علم و فناوري نيز به مرتبه‌اي از مرجعيت نائل شويم بايد به سمت‌وسوي پژوهش‌هاي كيفي محور حركت كنيم.

در ادامه اين مراسم دكتر ديرباز رئيس دانشگاه قم اظهار داشت: دين مبين اسلام توصيه هاي زيادي بر دانش و علم دارد به ويژه دانش و علمي كه اثربخش باشد و بتواند نيازهاي جامعه را رفع كند. پژوهش در عرصه رفع آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي مغفول نماند در اين زمينه پژوهشگران حوزه و دانشگاه به طور جدي بايد ورود پيدا كنند.

وي خاطرنشان كرد: مراكز علمي، حوزوي، دانشگاهي، پارك علم و فناوري و بنياد نخبگان هر يك سهم مهمي در فعاليت هاي پژوهشي دارند كه جاي قدرداني دارد.

حجت الاسلام والمسلمين ديرباز عنوان كرد: اگر وزارت كشور در رابطه با برگزاري جشنواره پژوهش و فناوري زودتر ابلاغيه ها را ارسال نمايد ساختار بهتري در برگزاري هدفمند همايش ها و جشنواره هاي پژوهشي شاهد خواهيم بود.

وي تصريح كرد: دبيرخانه پژوهش مي تواند ماه‌ها‌‌ قبل از برگزاري هفته پژوهش به پالايش شاخص ها بپردازد تا با معيارهاي دقيق تري اين گزينش ها انجام پذيرد.

رئيس دانشگاه قم بيان كرد: همچنين همه دستگاههاي اجرايي و مراكز علمي و پژوهشي در برگزاري جشنواره سهيم باشند تا سنگيني اين رسالت تنها بر عهده يك ارگان و نهاد نباشد و بتوان در سايه همراهي و همدلي در بهتر برگزار شدن جشنواره پژوهش و فناوري گام برداشت.

وي اظهار داشت: توجه به آثار خلاقانه و حمايت‌هاي مالي و ايجاد ظرفيت در مسير كاربردي سازي پژوهش مي تواند اين گونه جشنواره ها را اثربخش تر نمايد.

حجت الاسلام و المسلمين ديرباز يادآور شد: همچنين با پيدا كردن حلقه هاي واسطه و نياز سنجي هاي پژوهشي و ارائه راهكارهاي علمي و دانش بنيان مي توان بسياري از مشكلات را رفع كرد.

وي تصريح كرد: اگر از سوي استانداري، الويت هاي پژوهشي نيز مشخص شود و پژوهشگران به صورت فردي و يا گروهي طبق اين الويت ها به تحقيق بپردازند به دستاوردهاي بالنده اي در عرصه توليد علم و ثروت دست مي يابيم.

رئيس دانشگاه قم تاكيد كرد: پژوهش و تحقيق تنها معطوف به عرصه هاي صنعتي و كشاورزي و خدماتي نيست بلكه در حوزه هاي آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي نيز مي توان گام هاي مهمي برداشت.

وي تصريح كرد: متاسفانه جامعه با آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي بيشماري مواجه است كه در آينده اگر اين آسيب ها رفع نگردد به بحران تبديل خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمين ديرباز يادآور شد: پژوهش هاي راهبردي مي تواند در كاهش اين آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي اثر گذار باشد از اين رو لازم است طلاب و دانشجويان به شناسايي آسيب ها و انجام پژوهش هاي راهبردي بپردازند.

وي گفت: مهاجرت و افزايش جمعيت مشكلاتي را براي جامعه ايجاد كرده است كه در حوزه بررسي آسيب ها مي توان اين الويت ها را در نظر گرفت و براي آن راهكاري علمي و پژوهشي يافت.

رئيس دانشگاه قم بيان كرد: همچنين دستگاه‌هاي اجرايي و مراكز علمي توانمند بايد در واگذاري پژوهش ها در الويت قرار گيرند تا بتوان خروجي بهتري داشت.

دكتر ديرباز رئيس دانشگاه قم بيان كرد: دانشگاه قم حاضر است دبيرخانه دائمي هفته پژوهش را فعال كند و تصميم ها براي انتخاب شاخص ها و پژوهشگران برتر را در اين دبيرخانه انجام دهد و از استانداري مي خواهيم به منظور كاربردي كردن پژوهش ها و تحقيقات در همه عرصه ها و آسيب هاي شهري، حلقه واسطه ايي شود ميان شناخت آسيب ها و ابلاغ و اعلام آنها به مراكز پژوهشي.

با اجرايي شدن اين پيشنهاد هم فعاليت پژوهشگران در سطح استان هدفمند مي شود و انگيزه ايي دو چندان پيدا مي كنند و هم در جهت رفع آسيب هاي اجتماعي و شهري كام بر ميداريم.

وي در پايان عنوان كرد: شهيدان هسته اي و دانشمند الگوي بزرگي در عرصه علمي و پژوهشي براي جوانان هستند كه در مسير خدمت به نظام و تعالي كشور جان خود را فدا كردند ما اميدواريم جامعه علمي و پژوهشي بيش از گذشته توفيق خدمت به كشور و نظام را در مسير تحقق اهداف به دست آورد.

لازم به ذكر است در اين جشنواره ۷۶ پرونده پژوهشي به دبيرخانه همايش ارسال شده بود كه پس از بررسي هاي صورت گرفته ۲۷ نفر مورد تجليل قرار گرفت
.

در بخش هيئت علمي دكتر طاهر رجايي عضو هيئت علمي دانشكده فني و مهندسي عمران دانشگاه قم  به عنوان نفر برتر گروه فني و مهندسي، دكتر بابك ميرتميز دوست  عضو هيئت علمي گروه شيمي دانشكده علوم پايه دانشگاه قم به عنوان نفر برتر گروه علوم پايه، دكتر يعقوب نوروزي عضو هيئت علمي گروه علم اطلاعات و دانش شناسي دانشكده علوم انساني دانشگاه قم به عنوان نفر برتر گروه علوم انساني، دكتر ابوالفضل محمود بيگي هيئت علمي دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي قم انتخاب شدند.

در بخش ايده‌هاي برتر مجيد بصيرنيا، رضا نوشيرواني و سيد مهدي حسيني و فاطمه خدايي فناور مركز رشد دانشگاه قم و در بخش صنعتگران برتر عليرضا محب علي و حميد رضا يوسف زاده به رتبه هاي برتر رسيدند.

همچنين در بخش آموزش و پرورش دكتر اميرهوشنگ ملاحبيبي، دكتر محمد مومني و دكتر اقدس نيكو روش به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدند. مهدي اكبري، زينب عباسي زاده و طهورا داود آبادي نيز پژوهشگران برتر دانش آموزي شدند.

در بخش كاركنان دستگاه هاي اجرايي مهيار خاني مقدم، محمدمهدي طباخي، علي جوادي و محمد عليمرداني برتر شدند. در بخش دانشجويي نيز بهزاد لك دانشجوي دكتري تخصصي دانشگاه قم، دكتر الهي قمشه اي و طاهره رمضاني به عنوان برتر معرفي شدند.

حجت الاسلام عزيزي، حجت الاسلام ستوده، حجت الاسلام عبدالهي و حجت الاسلام قايني نفرات برتر علوم ديني و حوزوي شدند.

خانه | بازگشت | Guest (Qomuniguest)

روابط عمومی دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما