سه‌شنبه 29 اسفند 1402   12:53:27
كتابخانه سپيد (مركز نابينايان و كم بينايان)
کتابخانه سپیدکتابخانه سپید
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 83910
تعداد بازديد از سايت: 129209032
تعداد بازديد زيرپورتال: 94786
اين زيرپورتال امروز: 14
در امروز: 9957
اين صفحه امروز: 13
اطلاعیه هااطلاعیه ها

تمامي كتب علمي و درسي متقاضيان روشندل استان قم در كتابخانه سپيد دانشگاه قم ضبط مي شود

هر سال، 15 اكتبر و 23 مهرماه به عنوان روز جهاني "عصاي سپيد" نامگذاري شده است؛ روز عصاي سپيد در انگليسي معادل (White Cane Safety Day) است؛ اين نامگذاري جهت پاسداشت و گرامي داشت حقوق روشندلان انجام شده است، "روز عصاي سپيد" متعلق به همه ي اشخاصي است كه به صورت مادرزادي، نابينا بوده و يا در اثر حادثه اي در طول زمان، بينايي خود را از دست داده اند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه قم به نقل از ايسنا منطقه قم، "عصاي سپيد"؛ واژه‌اي كه به محض شنيدن آن، قشري از جامعه در ذهن تداعي مي شوند كه اين عصا را به نوعي جايگزين قوه بصري خود كرده اند؛ هرچند كه هيچ وسيله اي نمي تواند جايگزين هيچ يك از نعمات خدادادي باشد اما به هرحال "عصاي سپيد" در بيشتر موارد هميار روشندلان در فعاليت هاي روزمره است.
اغلب اشخاصي كه به ظاهر از داشتن يك نعمت الهي محروم اند، قوه و استعداد ويژه اي در آنان نهفته است كه افراد عادي در حالت طبيعي از داشتن آن محروم اند؛ روشندلان نيز با وجود اينكه از بينايي ظاهري برخوردار نيستند اما در اكثر موارد از فعال ترين و موفق ترين افراد جامعه هستند.
در برخي موارد، به دليل عدم توجه افراد جامعه و كم كاري مسئولين در اين زمينه، نابينايان در به كارگيري استعدادهاي خود ناكام مي مانند، توجه به اين قشر در جامعه، مناسب سازي فضاهاي عمومي و اجتماعي براي اين افراد، دراختيار گذاشتن بهترين امكانات و خدمات از سوي مسئولين و حتي مردم، از حقوق مسلّم روشندلان است.
بسياري از اين قشر با استعداد در جامعه، در سنين دانش آموزي و يا دانشجويي هستند كه طي تحصيل خود به امكاناتي مناسب سازي شده جهت ارتقاي سطح علمي و تحصيل نياز دارند، با وجود اينكه "خط بريل" يكي از مشكلات عمده ي تحصيل روشندلان را رفع كرده است اما در برخي موارد، امكانات پيشرفته تري جهت علم آموزي نابينايان احتياج است.
جزوات آموزشي اساتيد و اكثر كتب دانشجويي، به خط بريل نگاشته نشده اند و استفاده از آن براي دانشجوياني كه از قدرت بينايي برخوردار نيستند، امكان پذير نيست؛ اغلب اين جزوات و كتب بايد به صورت فايل‌هاي صوتي در اختيار آنان قرار گيرد.
دانشگاه قم يكي از مراكز آموزشي است كه با افتتاح مركز نابينايان در اين دانشگاه توانسته است علاوه بر دانشجويان نابيناي خود، دانشجويان روشندل سراسر استان را جهت ارائه خدمات آموزشي، پوشش دهد.
جهت معرفي مركز نابينايان دانشگاه قم و يكي از بخش‌هاي اين مركز كه "كتابخانه سپيد" است، با مسئول مركز نابينايان اين دانشگاه، به گفت و گو پرداختيم تا از نزديك با خدمات و امكانات موجود در اين مركز به ويژه كتابخانه سپيد آشنا شويم.
فاطمه ميرجمالي در گفت و گو با خبرنگار ايسنا منطقه قم عنوان كرد: تعدادي كتاب و قرآن‌هايي به خط بريل، حدود 8سال گذشته توسط برخي مسئولين مربوطه در دانشگاه قم خريداري شده و در كتابخانه دانشگاه در اختيار دانشجويان نابينا قرار گرفت اما كتابخانه مجزا و مستقلي ويژه نابينايان در دانشگاه قم وجود نداشت.


وي تصريح كرد: با پيشنهاد برخي از كارشناسان دانشگاه قم و همكاري خيرين، در بهمن ماه 96 كتابخانه ويژه نابينايان با عنوان كتابخانه سپيد در دانشگاه قم، افتتاح شد؛ آغاز به كار اين كتابخانه در سال 96 تنها با يك افتتاح رسمي خاتمه يافت و فعاليت چنداني در اين كتابخانه انجام نمي گرفت.
مسئول مركز نابينايان دانشگاه قم خاطرنشان كرد: آغاز به كار جدي و فعاليت اين كتابخانه از ارديبهشت ماه 97 كليد خورد، چراكه تا قبل از آن، كارشناسي در راستاي اداره كتابخانه سپيد وجود نداشت؛ پس از انتخاب مسئول مشخص جهت اداره اين بخش، فعاليت جدي كتابخانه سپيد دانشگاه قم با برگزاري جلسات متعدد با كانون نابينايان استان قم آغاز شد.
وي با تاكيد بر اينكه، دو هزارو 28 دانش آموز و دانشجوي نابينا در استان قم وجود دارد، گفت: از اين ميان تنها هزار نفر اشتغال به تحصيل داشته و بقيه اين افراد به دلايل مختلف از جمله عدم امكانات تحصيلي در روستاها، از تحصيل بازمانده اند.
ميرجمالي گفت: از زمان شروع فعاليت رسمي كتابخانه سپيد دانشگاه قم، تعداد زيادي از دانش آموزان و دانشجويان نابيناي استان قم، عضو اين كتابخانه شده اند؛ كارگاه هاي مختلف آموزشي نيز براي اين اعضا در طول سال برگزار مي شود.
هرسال به تعداد دانشجويان نابينا در دانشگاه ها افزوده مي شود
وي با اشاره به اينكه در سال تحصيلي 98-97 تعداد 6 دانشجوي نابينا در دانشگاه قم پذيرفته شده اند، گفت: كارگاه هايي همچون زبان انگليسي و مهارت هاي زندگي، از جمله كلاس هاي آموزشي است كه توسط مركز نابينايان دانشگاه قم و كتابخانه سپيد در حال برگزاري است؛ سرويس رفت و آمد دانشجويان نابينا جهت شركت در كارگاه هاي آموزشي نيز توسط دانشگاه قم انجام مي شود.
مسئول مركز نابينايان دانشگاه قم، در رابطه با حوزه هاي خدماتي اين مركز خاطر نشان كرد: ضبط كتب درسي، هميار پژوهشي جهت همكاري با دانشجويان نابينا در ويرايش پايان نامه‌ها، برگزاري همايش‌هاي تخصصي و بازديدهاي ويژه نابينايان از مراكز مختلف علمي، ازجمله خدمات مركز نابينايان دانشگاه قم به شمار مي رود.
تمامي كتب علمي و درسي متقاضيان روشندل استان قم در اين مركز ضبط مي شود
ميرجمالي بيان كرد: براي رشته هايي همچون، فقه و حقوق، علوم قرآن وحديث و زبان وادبيات فارسي، تابه حال بيشترين كتب درسي در مركز نابينايان و كتابخانه سپيد دانشگاه قم ضبط شده و فايل هاي آن در اختيار دانشجويان قرار گرفته است؛ در سال تحصيلي جديد، ضبط كتب رشته هاي مديريت و علم اطلاعات نيز به رشته هاي مذكور اضافه مي شود.
وي با تاكيد براينكه، تنها كتب درسي توسط كتابخانه سپيد دانشگاه قم ضبط نمي شود، گفت: غير از ضبط كتب درسي دانشجويان و دانش آموزان نابينا، كتب آموزشي مهم، كتاب هاي كمك درسي و به طور كلي كتاب و جزوات مهمي كه توسط دانشجويان و دانش آموزان نابيناي استان قم، تقاضا شود، در اين مركز ضبط مي شود.
مسئول مركز نابينايان دانشگاه قم تاكيد كرد: 15 نفر به صورت كاردانشجويي جهت ضبط كتب با مركز نابينايان و كتابخانه دانشگاه قم همكاري مي كنند؛ تمامي اين افراد توسط همين مركز دوره هاي آموزشي جهت ضبط كتاب را گذرانده اند.
آزمون‌هاي دانشجويان روشندل دانشگاه قم نيز "بريل" مي شود
وي تصريح كرد: براي اولين بار در دانشگاه قم، آزمون هاي پايان ترم دانشجويان كم بينا به صورت متون بزرگ نمايي شده و دانشجويان نابينا به صورت خط بريل در اختيار آنان قرار گرفت و در برخي دروس، جايگزين منشي نابينايان در امتحانات شد.
ميرجمالي خاطر نشان كرد: تمامي خدمات اين مركز براي دانشجويان نابينا دانشگاه قم كاملا رايگان است؛ ضبط كتب درسي و شركت در كارگاه هاي آموزشي براي متقاضيان استان قم نيز با تخفيف قابل ملاحظه اي انجام مي شود.

تعداد بازديد اين صفحه: 4610
ديگر بخش ها درباره دانشگاه قم سامانه هاپيوندهاي مفيدارتباط با ما
آدرس پستي: قم - بلوار الغدير - بعد از شهرك قدس - دانشگاه قم
كدپستي: 3716146611
تلفن : 32103000- 025
فكس : 32854499- 025
پست الكترونيكي:
خانه | بازگشت |
Guest (Qomuniguest)


مجری سایت : شرکت سیگما